NUMARUL 1

REVISTA ELEVILOR DE LA LICEUL ELECTROTOMIS

Antrenamentul memoriei

Memoria ne poate juca uneori feste. Nu este cazul sa dam vina pe surmenaj sau pe vârsta. Dupa parerea Monicai Le Poncin, neuropsiholog francez; creierul nu se uzeaza decât daca nu-l folosim. De aceea el trebuie întretinut, ca si trupul. în afara de asta are nevoie de perioade de repunere în forma, ascutirea materiei cenusii si ameliorarea performantelor, care se pot obtine printr-un regim alimentar special. A avea memorie buna înseamna a-ti aminti ce vrei si când vrei. Dar o informatie nu ti-o poti aminti decât daca ai înmagazinat-o, spune Le Poncin.
75% din cazurile tulburarilor de memorie se datoreaza unei proaste întelegeri a informatiei (pentru ca nu ai auzit-o sau nu ai vazut-o niciodata) sau pentru ca te gândeai la mai multe deodata (lipsa de concentrare), ceea ce duce la confuzie, atunci când încercam sa ne amintim. Memorizarea cere un minimum de concentrare înaintea înregistrarii informatiei, trebuie înlaturate gândurile negative. Al doilea principiu, care trebuie urmat, este sa ne cunoastem metoda personala de memorizare. Unii au memorie auditiva, altii vizuala. O persoana, careia îi scapa numele celor al caror fizic îl retine perfect si chiar si împrejurarile, în care le-a cunoscut, trebuie sa se foloseasca de aceste doua elemente pentru a-si fixa numele suprapunând peste imaginea vizuala numele, litera cu litera. Aceasta este una dintre multiplele metode, prin care poate fi retinuta o informatie.
Dar în functie de genul de memorizare, mai sunt si alte nenumarate metode: desenând, scriind sau pronuntând cu voce tare informatia de retinut.
A treia regula consta în acordarea timpului necesar înmagazinarii informatiei (sunt necesare cel putin 30 de secunde pentru ca o informatie sa poata fi transmisa si ancorata temeinic în circuitele neuronale). Dupa vârsta de 40 de ani trebuie sa ne controlam vederea si auzul. Somnul constituie si el una dintre garantiile puterii de concentrare si pe cât este posibil evitarea tranchilizantelor. Odata asigurata sanatatea generala a organismului, memoria trebuie cultivata zilnic. Pentru asigurarea functiilor neuronilor sunt necesare lipidele si zaharul (de preferinta cu absortie lenta), cât si uleiul vegetal. Cât despre energie, aceasta este furnizata de zahar, cereale, fructe, legume uscate, care trebuie sa ocupe locul principal în alimentatie. Unele alimente nutritive contribuie la întretinerea si ameliorarea performantelor: sarurile minerale ca: potasiu, sodiu, fosfor, elementele: fier, zinc, seleniu, cupru, precum si vitaminele: A, B1, B6, B9, B12, C si E.
În sfârsit, un alt ajutor substantial, în obtinerea de performante, îl constituie oxigenarea creierului. în orice caz, tutunul este incompatibil cu memoria buna! Înlocuiti tutunul cu practicarea unui sport, ne sfatuieste Le Poncin.

Proverbe despre intelepciune

- Pentru a fi întelept trebuie sa îndeplinesti anumite conditii: sa taci, sa asculti, sa-ti amintesti si sa studiezi;
- Gura înteleptului e ca fântâna curata ce pururea curge si pe nimeni nu vatama, dar pe toti îi adapa;
- Daca vrei sa fii socotit întelept învata sa întrebi cu pricepere si sa asculti cu luare aminte, sa raspunzi linistit, sa încetezi a vorbi când nimic nu mai ai de spus;
- Omul întelept îsi ascunde stiinta;
- Nu te socoti, singur, întelept;
- Întelepciunea este un izvor, din care curge tot mai mult pe masura ce bei din el;
- Cea mai mica dintre trebuinte este bogatia, cea mai mare e întelepciunea;
- Fii întelept, ca sa ai tot ce îti doresti si sa reusesti în viata!

Catana Laura (cls. a XI-a B)