NUMARUL 2

REVISTA ELEVILOR DE LA LICEUL ELECTROTOMIS

         

Psihologia adolescentului

Desi traseele, pe care evolueaza acest proces sunt sinuoase, complicate, presarate cu numeroase bariere, si dificultati, desi procesul ca atare poate fi mai calm sau mai navalnic, cu devansari spectaculoase, dar si cu întârzieri descurajante, la sfârsitul unui proces ne vom afla în fata prezentei unor structuri psihice bine închegate si cu un grad mare de mobilitate.
Acum au loc dramaticele confruntari dintre comportamentele împrumutate de atitudinile copilaresti si cele solicitate de noile cadre sociale, în care actioneaza adolescentul si carora el trebuie sa le faca fata, dintre aspiratiile sale marete si posibilitatile înca limitate, de care dispune pentru traducerea lor în fapt, din ceea ce doreste societatea si ceea ce da el sau poate sa dea, dintre ceea ce cere el de la viata si ceea ce îi poate oferi viata.
Nevoia de distractie se continua si în adolescenta, dar distractiile se intelectualizeaza, sunt trecute prin filtrul personalitatii; alegerea distractiilor este selectiva în functie de propriile preferinte.
La aceasta vârsta, se dezvolta mult debitul verbal, fluenta verbala, flexibilitatea verbala. Se adopta un mod propriu de iscalitura, se elaboreaza algoritmi si stereotipi verbali, ce servesc în solutionarea diferitelor situatii.
Constientizând valoarea de influentare a cuvântului, vorbirea devine mai nuantata, plastica, se desfasoara în functie de particularitatile situatiilor (oficiale sau intime).


Stefanescu Alexandra
Cls. a XI-a B