NUMARUL 2

REVISTA ELEVILOR DE LA LICEUL ELECTROTOMIS

         Timisoara – „mon amour”

            E ceva firesc, normal, ca fiecare sa-si iubeasca locul în care s-a nascut! De aceea îl poarta în suflet oriunde merge si nimic nu poate vindeca aceasta nostalgie... Eu îmi iubesc orasul meu natal si mai mult sunt mândru pentru ceea ce reprezinta el, atât pentru mine, cât mai ales pentru acei care vin si ne viziteaza orasul.
Timisoara e un oras situat în vestul tarii, în Câmpia Banatului si, ca marime, este al treilea oras al tarii cu aprox. 338000 locuitori, populatia majoritara fiind româna, dar aceasta convietuieste în armonie cu: germani, maghiari, sârbi, bulgari, slovaci... Orasul e poarta de intrare în România dinspre Europa Occidentala. Este un punct principal de comunicare rutiera, feroviara si aeriana. Aeroportul International „Traian Vuia”, al doilea ca marime din tara, reprezinta o adevarata „perla” a Banatului.
Orasul Timisoara are o istorie bogata si captivanta. Prima atestare documentara a localitatii dateaza din anul 1266. În 1212 apare mentionata documentar Cetatea Temes, iar în 1315, aceasta devine Temesvar, care începând cu 1342 a fost ridicat la rangul de „oras”. În 1552 turcii cuceresc Banatul si stabilesc capitala pasalâcului la Temesvar, iar în 1716 trupele imperiale conduse de Eugeniu de Savoya elibereaza Banatul de sub stapânirea turceasca si începe modernizarea orasului. În 1727 contele Florimund De Mercy emite „Regulamentul de constructii pentru orasul si cetatea Timisoara”, ce prevedea demolarea tuturor cladirilor existente si construirea altora din caramida.
Prin regularizarea râului Bega (1728 – 1732) de la Faget la Timisoara a fost realizat un canal navigabil care a reprezentat, pâna la înfiintarea caii ferate, singura posibilitate de transport pentru marfuri grele. Astfel, prin Dunare si Tisa, Timisoara a fost conectata sistemului fluvial al Europei Centrale. În aceasta perioada începe construirea în oras a locuintelor si cladirilor administrative, militare si religioase, edificii care s-au pastrat pâna în prezent. Exemple ar fi: Domul Romano-Catolic din Piata Unirii, Biserica Calugarilor Mizericordieni, Biserica Ortodoxa Sârba din Piata Unirii, Primaria Veche din Piata Libertatii, Palatul guvernatorilor civili si militari din Piata Unirii, Palatul Episcopal de pe str. Rodnei, Palatul Mercy, resedinta primului guvernator al Banatului de pe str. Vasile Alecsandri. Monumetele Sfintei Fecioara Maria din Piata Libertatii si Sfintei Treimi din Piata Unirii, ambele sculptate la Viena si transportate pe canalul Bega la Timisoara.
Spre sf. sec al XIX-lea, Timisoara devine un oras industrial cu peste 60 de fabrici si 1200 magazine, care reflecta progresul comercial rapid. Confortul urban creste când la 8 Iulie 1869 se inaugureaza primul tramvai cu cai, în 1881, se instaleaza prima retea telefonica, în 12 noiembrie 1884 se introduce iliminatul electric stradal, Timisoara devenind primul oras din Europa iluminat electric. În 1895 începe asfaltarea strazilor, iar la 27 iulie 1899 este introdus tramvaiul electric. Prin istoria si prin caracterul locuitorilor sai, Timisoara este un adevarat oras multinational, un adevarat simbol si exemplu de democratie pentru celelalte orase ale tarii. În data de 16 dec. 1989 la Timisoara s-a „aprins” flacara Revolutiei, iar pe 20 dec. 1989, Timisoara a fost declarata primul oras liber de comunism din România.
Pentru toate acestea sunt mândru de orasul meu natal si oriunde as pleca, gândul meu „zboara” la el si nu am liniste pâna când nu ma întorc cu drag în Timisoara – „mon amour” !

Iscrulescu Florin
Cls. a IX-a A